Dag 3 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Mirjam Eskes - WaarBenJij.nu Dag 3 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Mirjam Eskes - WaarBenJij.nu

Dag 3 Havana

Door: mirjamenkids

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

17 Juni 2011 | Cuba, Havana

Na het ontbijt worden we opgewacht voor een excursie die we van te voren al bij Vamonos geboekt hebben. Een 3 uur durende cityrour in een Classic Car. 2 uur rondrijden met de auto en 1 uur rondwandelen met een gids.
We lopen naar buiten en er staat een glimmende, rode cabrio op ons te wachten met een typisch Cubaanse chauffeur natuurlijk. Jidde staat van enthousiasme al te springen want hij is gek op auto's. Wij installeren ons met zijn vieren op de achterbank en de rondrit kan beginnen. We hebben behalve de Cubaanse chauffeur ook een gids aan boord die heel goed Engels spreekt. Nou spreek ik goed Spaans maar voor Crispijn is Engels toch makkelijker te volgen. We rijden over de Malecon langs een van de oudste hotels van Havana, hotel Nacional en nemen daar een kijkje in de lobby, de bar en de tuinen, mooi hotel met een roemruchte geschiedenis van mafiosi.
Daarna rijden me langs de Plaza de la Revolucion. Er hangt nu naast het enorme kunstwerk van Che Guevarra ook een kunstwerk van Camilo Cienfuegos. Tja, Fidel mag dan tegenwoordig op de bank zitten, de revolutie leeft gewoon nog.Gelukkig voor de Cubanen dat Raul wat minder lange redevoeringen houdt.
We rijden vanwege de enorme hitte op onze hoofden via een schaduwrijke route door de villawijk Miramar naar een Rumfabriek. Hier gaan we natuurlijk vast even rum in slaan, kunnen we thuis ook lekker mojito's maken!
Na twee uur rondrijden, wat erg lekker is want in een auto vang je met deze hitte tenminste wat frisse wind, worden we afgezet bij het Capitolio. Dit is een exact kopie van het Capitool in Washington maar dan natuurlijk net een beetje groter. We gaan met onze gids nog even een wandeling maken door La Habana Vieja. Het leuek van deze tour is dat we niet opgescheept zijn met andere toeristen maar gewoon met ons eigen gezin rondgeleidt worden. Hij neemt ons voor het contrast even mee in een van die nieuwe winkels en laat ons meubels zien met hogere prijskaartjes dan de bank ik onze eigen woonkamer. Dat is alleen weggelegd voor de hele rijke Cubanen, oftwel de hoge ambtenaren.
Het gekke in Cuba ia natuurlijk de hele omgekeerde maatschappij met rijke kamermeisjes en straatarme artsen. Wie toegang heeft tot Peso Convertibles is rijk, wie in de gewone Cubaanse Pesos betaalt wordt heeft pech.

Mirjam

Ik ben Mirjam en werk al 8 jaar bij Vamonos Travels, een touroperator gespecialeerd in verre reizen op maat naar Latijns-Amerika, Azie, Midden-Oosten en Afrika. Voor het werk reizen we natuurlijk veel en sinds ik kinderen heb probeer ik uit en ontwikkel ik de reizen voor gezinnen met kinderen. Zo hebben onze jongens Mexico, China en Bali al gezien, nu wordt het tijd voor Cuba.

Actief sinds 25 Juli 2011